Sunday, April 19, 2009

Salin Formatting Dalam Microsoft Word

Untuk menyalin formatting dalam Word, anda hanya perlu menekan Ctrl+Shift+C pada teks pertama, dan tampal formatting tersebut dengan menekan Ctrl+Shift+V pada teks kedua. Baca selanjutnya untuk mengetahui bagaimana fungsi ini akan dapat menjimatkan masa anda.

Sewaktu menaip dokumen menggunakan Microsoft Word, biasanya kita perlu memastikan formatting seragam di sepanjang dokumen agar ianya nampak kemas dan profesional.

Dalam formatting pula, perkara paling leceh yang perlu dibetulkan adalah berkaitan dengan indentation. Puas la nak tekan kekunci Tab berkali-kali, ataupun terpaksa menggunakan fungsi pembaris dalam Word untuk mend
apatkan indentation yang betul. Untuk menggambarkan apa yang saya cakap ni, lihat contoh pada rajah di bawah:












Berdasarkan rajah di atas, teks nombor 1 dan 2 sepatutnya mempunyai formatting yang sama. Namun kita dapat lihat teks nombor 2 mempunyai indentation yang lari dari asal. Kalau nak betulkannya secara manual, kita perlu menggunakan fungsi pembaris yang terletak di bahagian atas tersebut.

Jadi, gunakanlah Ctrl+Shift+C dan Ctrl+Shift+V untuk menyalin formatting dengan mudah, supaya dapat menjimatkan masa. Hasilnya kedua-dua teks menjadi tersusun dan kemas.








0 comments: